Fundació Intermedia s’ha presentat oficialment avui en el marc d’una jornada centrada els nous models d’ocupació, que ha tingut lloc a l’espai Mediatic de Barcelona. Intermedia és una agència de col·locació impulsada per les organitzacions del tercer sector Fundació IReS, Fundació Surt i Suara Cooperativa.

La jornada, que ha reunit més de dues-centes persones entre representants d’empreses, del tercer sector i de l’administració, l’ha obert el director del diari Ara, Carles Capdevila, que ha destacat que “les empreses han d’entendre la situació actual com una oportunitat de canviar: entre el que es demana al tercer sector hi ha el repte de tornar a donar sentit a la feina”. Capdevila ha definit Intermedia com una ajuda a les empreses: “Les acompanyen perquè realment funcioni; teniu la garantia que Intermedia farà el que pugui perquè el procés acabi bé”.

La reflexió ha continuat amb una taula rodona amb representants de l’administració, el tercer sector i escoles de negoci.

El director de Càritas Barcelona, Salvador Busquets, ha elogiat la tasca del tercer sector, que “veu les circumstàncies personals de la persona en recerca de feina, que sovint no afecten el conjunt de la població”. Busquets ha apuntat que “les persones han d’estar disposades a trobar un lloc de treball, a perdre’l i tornar-ne a trobar; perdre un lloc de treball ha de tenir un valor simbòlic diferent del que tenia fa 15 anys”.

Per la seva banda, Maravillas Rojo, responsable de programa d’Innovació Social i del programa Aracoop amb una llarga trajectòria al sector de l’ocupació, ha posat Intermedia com a bon exemple de col·laboració público-privada i ha institit en la necessitat d’un sector públic potent: “A Intermedia li interessa molt que el SOC funcioni molt bé: l’èxit del SOC és també l’èxit d’Intermedia. La feina de l’activitat privada i del tercer sector ha de ser l’èxit del projecte col·lectiu”.

Esther Sánchez, professora del departament de Dret Privat d’ESADE, ha apuntat que el tercer sector té un rol clau en el canvi cultural: “representa aquesta idea de comunitat, entesa com un nou ‘nosaltres’; des del tercer sector es pot fer un rol de frontissa entre l’administració i el sector privat”. També ha senyalat que “la gran revolució que encara hem de veure en l’àmbit de l’empresa és la revolució de les persones, perquè pocs directors de recursos humans estan als consells de direcció”.

D’altra banda, el Director Serveis Generals i Planificació Territorial de l’Ajuntament de Barcelona, Eladi Torres, ha posat èmfasi en la necessitat de focalitzar la tasca sobre les persones més vulnerables, que provenen d’una situació complicada; hem d’alinear els recursos i la metodologia per arribar a uns resultats espectaculars”.

Finalment, Marta Masagué, responsable de la Xarxa d’Orientació del Servei d’Ocupació de Catalunya, ha parlat de la convivència de rols en els processos d’ocupabilitat: “El tercer sector no ha de perdre la seva missió: és important com a agent, però també ho són l’administració o l’empresa privada més productiva”. Masagué ha afegit, alhora, que cal “ajudar les empreses a definir perfils i mesurar les competències professionals”.

La jornada s’ha tancat amb el lliurament de diversos reconeixements d’Intermedia a les empreses: el de l’ocupabilitat per a Grup BN Facility Services; el d’interterritorialitat per a Caprabo; el de fidelització al projecte Intermedia per a Grupo Andilana i de contractació, per a Ikea. La presidenta d’Intermedia, Fina Rubio, ha lliurat el primer premi Intermedia a Esade Alumni.

La jornada l’ha tancat el conseller d’Empresa i Ocupació, Felip Puig, que ha destacat que “les exigències del mercat de treball ens demanen itineraris personalitzats: aquí hi ha d’haver el tercer sector, que ha fet una feina magnífica, amb compromisos que van més enllà de la contraprestació econòmica”. Puig ha posat èmfasi en la col·laboració público-privada per millorar l’ocupabilitat de les persones a l’empresa privada, per on passarà “el 99,5% de la recuperació dels llocs de treball: és important que la iniciativa privada i el servei públic estiguin cada vegada més relligats”.